• Huvudpartners

Tisdag Tis 2 Maj Maj
Tisdag Tis 16 Maj Maj
Tisdag Tis 23 Maj Maj
Tisdag Tis 30 Maj Maj
Tisdag Tis 6 Juni Jun
Tisdag Tis 13 Juni Jun
Tisdag Tis 20 Juni Jun
Onsdag Ons 21 Juni Jun
Onsdag Ons 5 Juli Jul
Tisdag Tis 18 Juli Jul
Onsdag Ons 19 Juli Jul
Tisdag Tis 15 Augusti Aug
Tisdag Tis 22 Augusti Aug
Tisdag Tis 29 Augusti Aug
Tisdag Tis 7 Maj Maj
Tisdag Tis 14 Maj Maj
Tisdag Tis 21 Maj Maj
Tisdag Tis 4 Juni Jun
Tisdag Tis 11 Juni Jun
Tisdag Tis 18 Juni Jun
Tisdag Tis 25 Juni Jun
Tisdag Tis 2 Juli Jul
Onsdag Ons 3 Juli Jul
Tisdag Tis 16 Juli Jul
Tisdag Tis 23 Juli Jul
Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

En resa från egna påskrivna kontrakt till en komplett trupp 2019 - Del 2

2 januari 2019 11:59
Lagledarnas ord

En resa från egna påskrivna kontrakt till en komplett trupp 2019 - Del 2


Tidigt söndag morgon den 7 oktober beger sig Fredrik hem mot Sverige för att fortsätta planera samt försöka få kontakt med förare på vår önskelista, förare med snitt som tilltalar oss och som vi tror kan rymmas inom vår förhållandevis tighta budget. Första uppdraget är som sagt att få Jonas och Daniel Davidsson att skriva på för Piraterna.

Jerry stannar kvar i Polen ytterligare någon dag och beger sig till Bydgoszcz för Tomasz Gollobs välgörenhetstävling för att diskutera med förare samt med tydliga order att sedan bege sig mot Tyskland för att träffa Kai Huckenbeck.

Nu är det måndag den 8 oktober och Jerry är på väg till Tyskland för att träffa Kai och allt går enligt planen och Jerry når Tyskland och får först fokusera på att nå en överenskommelse med Jonas Davidsson på distans över telefon och medhavd dator. Eftersom Jonas fortfarande är under kontrakt med Vetlanda har vi anmält vårt intresse för honom till Vetlandas sportchef Mikael Wirebrant. Jonas vill verkligen åka i Piraterna 2019 och efter några förhandlingsrundor är vi överens. Det är nu viktigt för oss att få ut informationen att en av våra viktigaste förare för lagbygget 2019 är klar och en plan utformas för var, när och hur vi släpper informationen om detta. I samråd med media beslutas att detta kommer ske den tisdagen den 9 oktober klockan 17.00.

Fredrik informerar samtidigt Dackarna om att vi naturligtvis kommer att ställa frågan till Greg Hancock om han kan tänka sig att komma tillbaka till Piraterna efter att ha kört 8 år i klubben.

Det enda som i detta läge gör oss oroliga är att förhandlingen med Kai har avstannat. Vi nås via omvägar om rykten om att fler klubbar i Sverige är ute efter honom efter hans framfart hos oss under 2018 vilket försvårat vår plan.

Vi bestämmer att Jerry stannar några dagar till i Hamburg för att få till ett avtal med Kai, men han får snabbt klart för sig att vi för tillfället står på tok för långt ifrån varandra och lägger förhandlingarna på is. Samtidigt slutförs förhandlingarna med Daniel Kaczmarek och han blir därmed vår andre förare i truppen när han skriver på sitt kontrakt. Även detta är en intressant värvning som vi vill offentliggöra omedelbart. I samråd med media och Daniels team släpper vi nyheten i Sverige och Polen onsdagen den 10 oktober.

Fredrik har i detta läge täta kontakter med Martin Vaculik, en förare han jättegärna hade sett i vår dress och de inledande kontakterna fortlöper fantastiskt bra. Enda problemet är att hans manager befinner sig på semester, så när Jerry skall börja förhandla så är det svårt att nå varandra. Vi vet att hon kommer hem om knappt en vecka, men frågan är om vi vågar vänta så länge. Men vi bestämmer att vi pausar den frågan tills Jerry är tillbaka i Sverige.

Nu läggs allt krut på att försöka nå en överenskommelse med Daniel Davidsson, även det på distans från Tyskland. Efter en del diskussioner om smådetaljer löses även denna förhandling i god anda då även Daniel givetvis vill åka för Piraterna 2019. Så torsdagen den 11 oktober, endast 5 dagar efter att vi fått beskedet om vår Elitserieplats har vi tre viktiga pusselbitar i laget kontrakterade. Vi publicerar även denna påskrift enligt den rutin vi kommit fram till i gott samarbete med media.

Här någonstans den 11/10 bestämmer vi att Jerry får åka hem från Tyskland utan att få något kontrakt med Kai. Vi är på tok för långt ifrån varandra. Samtidigt börjar andra lag att offentliggöra sina förare och det är en sak som börjar oroa oss rejält. Vad finns det för förare med relativt höga snitt kvar på marknaden? Vi behöver två förare med snitt av heatledarstorlek så vi inte får problem att nå golvsnittet med den tighta budget vi fått. Det som normalt sett borde vara en stor fördel för ett Elitserielag, men som med vår tajta budget blir en belastning, är den att bröderna Davidsson får sina snitt reducerade med nästan 1,5 poäng eftersom de bara åkt i allsvenskan 2018. Detta gör givetvis att golvsnittet och som normalt inte taksnittet är vårt största problem.

Jerry anländer Sverige fredagen den 12 oktober och vi har nu riktigt täta kontakter med Greg Hancock. Greg är extremt professionell och säger att Dackarna är prio 1 för honom men våra diskussioner förs på ett mycket positivt sätt och vi säkerställer med styrelsen att vi har fullt mandat att göra allt i vår makt för att få hem Greg igen om tillfälle ges.

När Dackarna meddelar att man signat Maciej Janowski som heatledare ihop med tidigare kontrakterade Patrik Dudek så tänds vårt hopp rejält om att kunna få tillbaka klubbens genom tiderna störste hjälte och vi håller en tät dialog med Greg.

Fortsättning följer……