• Huvudpartners

Tisdag Tis 2 Maj Maj
Tisdag Tis 16 Maj Maj
Tisdag Tis 23 Maj Maj
Tisdag Tis 30 Maj Maj
Tisdag Tis 6 Juni Jun
Tisdag Tis 13 Juni Jun
Tisdag Tis 20 Juni Jun
Onsdag Ons 21 Juni Jun
Onsdag Ons 5 Juli Jul
Tisdag Tis 18 Juli Jul
Onsdag Ons 19 Juli Jul
Tisdag Tis 15 Augusti Aug
Tisdag Tis 22 Augusti Aug
Tisdag Tis 29 Augusti Aug
Tisdag Tis 7 Maj Maj
Tisdag Tis 14 Maj Maj
Tisdag Tis 21 Maj Maj
Tisdag Tis 4 Juni Jun
Tisdag Tis 11 Juni Jun
Tisdag Tis 18 Juni Jun
Tisdag Tis 25 Juni Jun
Tisdag Tis 2 Juli Jul
Onsdag Ons 3 Juli Jul
Tisdag Tis 16 Juli Jul
Tisdag Tis 23 Juli Jul
Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

En resa från egna påskrivna kontrakt till en komplett trupp 2019 Del 3

3 januari 2019 12:12
Lagledarnas ord

En resa från egna påskrivna kontrakt till en komplett trupp 2019 Del 3


Tyvärr så inleds lördagen den 13 oktober med ett samtal från Greg att även han är överens med Dackarna så där gick mycket av planeringen med vårt lagbygge i kras och just då kändes det som ljuset i tunneln verkligen var ett tåg med lyset tänt. En tung dag för lagledningen.

Men inget ont som inte för något gott med sig. När vi fick meddelandet från Greg förstod vi att den enormt talangfulle Pawel Przedpelski snittmässigt inte skulle kunna få en plats i Dackarna. Vi visste att vi nu hade en information som ingen annan hade innan Dackarna skulle offentliggöra Gregs påskrift. Vi känner Przedpelskis manager/mekaniker väl sedan hans tid ihop med gamle pirathjälten Ryan Sullivan så vi tog en snabb kontakt med honom redan på kvällen den 13:e. Jerry har en telefonkonferens med Pawel & Pawel och efter en av hans kortaste kontraktsförhandlingar någonsin är vi överrens. Något vi har klubbens goda rykte och våra personliga kontakter med hans manager/mekaniker att tacka för. Det dröjer några dagar innan vi får tillbaka ett påskrivet kontrakt men snart så offentliggör vi vår fjärde förare i truppen.

Nu börjar det bli lite svårt med datum och tider och vi börjar jaga lite mer på bred front enligt de laguppställningar Fredrik gjort upp på planet hem från sin semester. Vi fokuserar nu lite mer på förare som åkt i Piraterna tidigare.

Vi har nu fått löpande kontakt med Martin Vaculiks manager och allt känns riktigt bra men vi lider fortfarande av att allt sköts på mail och med olika tidszoner som gör att svaren alltid släpar en dag. Vi har även parallellt med detta under någon vecka jagat hårt på bröderna Pawlicki men här kommer vi inte riktigt fram då de befinner sig på semester och deras manager inte riktigt kan ge några besked tillbaka. Diskussioner förs även med Tobiasz Musielak men här når vi inte riktigt varandra i förhandlingarna.

I detta läge informerar Fredrik Smederna att vi kommer kontakta Niels-Kristian Iversen för att diskutera en återkomst till Piraterna.

Nu är det söndag den 14 oktober och goda råd börjar bli dyra. Fredrik ringer upp Niels-Kristian för att anmäla vårt intresse över att se honom i Piratvästen igen säsongen 2019. Intresset är ömsesidigt och förhandlingar startar mellan Jerry och Niels-Kristian men dessa tar tid och är inte helt enkla.

Äntligen är det måndagen den 15/10 och samtliga förares kontrakt för 2018 löper ut. Alla är därmed fria att förhandla med vilken klubb de vill. Nu händer det grejor och telefonen börjar ringa och återigen får vi ett bevis på Piraternas goda rykte då intresset är stort från många förare. Men vår tighta budget sätter återigen käppar i hjulen för att få en del av dessa påskrifter. Vi har stränga order från styrelsen att hålla vår budget vilket vi framför till flera förare.

Tisdagen den 16 oktober är äntligen Vaculiks manager hemma igen och förhandlingarna går vidare. När vi börjar närma oss varandra och börjar ha förhoppningar om att kunna signa ett kontrakt nås vi av beskedet att Martin tyvärr valt att inte starta säsongen 2019 i Sverige. Han har för avsikt att eventuellt komma in i ett transferfönster under säsongen istället.

Det som händer nu är att Pawlickis manager hör av sig med ett bud som är väl över vad vår budget tål. Jerry är inne i slutskedet med Niels-Kristian Iversen så fokus ligger där just nu så vi avvaktar med Pawlickibröderna tills vidare.

På förmiddagen den 16 oktober får Jerry kontraktet påskrivet från 2019 års lags toppförare, Niels-Kristian Iversen väljer att komma tillbaka till Piraterna efter ett år i Smederna och vi i lagledningen är väldigt glada över att få tillbaka honom till klubben. En förare som tillhört världstoppen i många år och som vi vet är extremt professionell och som kan ta heatledarrollen i den så viktiga väst 5 i laget. Vi presenterar honom torsdagen den 18/10 och en konsekvens av detta är att telefonerna återigen börjar gå riktigt varma och vi har heller inte samma panik och oro över golvsnittet. Så värvningen av Niels-Kristian var helt avgörande för mängder av saker som sker i lagbygget framåt.

Vi får nu en kontakt med danske Mikkel Michelsen som själv kontaktar oss. På torsdagskvällen den 18 oktober ringer Jerry upp Mikkel som befinner sig på en flygplats i USA på väg hem från några tävlingar där borta. Vi bestämmer att höras vidare när han är hemma i Europa igen.

Nu är det lördag den 20 oktober och diskussionen med Mikkel intensifieras. Dock uppstår ett problem för Jerry när de skall börja förhandla igen för Mikkel drabbas av Jetlag och blir riktigt dålig så allt skjuts fram för att han skall må bättre. Samtidigt känner vi oss lite osäkra på om vi verkligen får loss Mikkel från Smederna då han har varit där länge och vunnit två guld med det laget.

Fredrik tittar återigen på andra alternativ och vi kollar återigen med Pawlickis om var de står ekonomiskt och fortfarande är vi för långt ifrån varandra för vår budget.

Mikkel piggnar till och på lördagskvällen fortsätter Jerrys diskussioner med honom. Vi erbjuder Mikkel en möjlig utveckling av sin karriär genom en heatledarplats vilket tilltalar honom. Vi förhandlar en del om de ekonomiska ersättningarna men Mikkel förstår snabbt att vi inte är den klubb som kan betala mest i Elitserien och vi hittar en lösning som båda parter är nöjda med och på söndagseftermiddagen har vi ett påskrivet kontrakt från förare nummer sex i truppen.

Fortsättning följer……………………